Баско Ярослав Федорович

         Бути здоровим – природне прагнення людини. Здоров’я – не тільки відсутність хвороб, а й фізичне, психологічне і соціальне благополуччя.

          Існує приказка: «Людина настільки молода і здорова, наскільки молодий і здоровий її хребет».

         Всі ми знаємо таке захворювання, як остеохондроз. У результаті цього захворювання біля 100 тис. чоловік у нашій країні стають інвалідами, а             25 млн. – щорічно звертаються за допомогою. І не тільки в нашій країні. Наприклад, у Швеції, з населенням 8,4 млн. чоловік, з причин остеохондрозу щорічно отримують інвалідність 13 тис. чоловік.

         Але це не все. Сьогодні це захворювання дуже «помолоділо». Порушення постави, біль у спині, в різних відділах хребта все частіше є скаргами школярів та молоді. Потік інформації, яку треба освоїти, тривале сидіння на заняттях та вдома при вивчені підготовці домашніх завдань, гра на комп’ютерах, зменшення кількості спортивних секцій, спортмайданчиків знижує обсяг фізичної активності, що ще більше сприяє розвитку дегенераційних і дистрофічних процесів у хребті. Зміни, які відбуваються в хребті, не тільки обумовлюють скарги, але й викликають захворювання органів травлення та інших внутрішніх органів. Таке виявлення ранніх симптомів, як з’ясували вчені, стало можливим із-за того, що відбувається хімізація продуктів харчування. В молоці почали знаходити високу концентрацію антибіотиків, в овочах і фруктах – різні нітрати. Хліб сьогодні настільки забруднений хімікатами, що стає першим ворогом людини, яка його вживає дуже часто. Всі ці речовини можуть накопичуватися у зв’язках і міжхребцевих дисках.

         З давнього часу доказано, що фізичні вправи добре впливають на здоров’я людини. Про значення руху, тобто рухової свідомо керованої активності, для здоров’я відомо з незапам’ятних часів. Але є випадки, коли помірне фізичне навантаження в навчальних закладах призводить до тяжких наслідків. У традиційній медицині лікувальні фізичні вправи є одним з методів лікування і реабілітації. ЛФК – метод природно – біологічного(змісту), в основі якого лежить застосування біологічної функції організму – руху. Функція руху є основним стимулятором росту, розвитку і формування організму.

         ЛФК слід розглядати як метод патогенетичної, функціональної, підтримуючої і відновлюючої терапії.

Фізичне виховання є одним з предметів, який викладають в учбових закладах. Але для профілактики і лікування захворювань хребта треба володіти специфічним комплексом фізичних вправ, включаючи і йогівські пози, також різні види розтяжок. Такі вправи направлені на декомпресію різних відділів хребта (асани), підвищення рухомості хребта, розблоковують міжхребцевий сегмент, укріплюють зв’язки, м’язи, що сприяють зниженню дегенеративно – дистрофічних процесів, активують реакції оздоровлення. Загальна тривалість такого комплексу повинна бути не менше 10 хвилин і не більше 30 – 40 хвилин. Цей комплекс не повинен втомлювати, а, навпаки, додавати бадьорість, силу і емоційну рівновагу. Якщо в комплекс включати гімнастику йогів, то необхідно пам’ятати:

         а) послідовність з повільним переходом від простого до складного;

         б) систематичність і регулярність занять;

         в) відчуття міри в усьому.

Також треба мати відповідний тип дихання носом і концентрацію уваги на тій частині тіла або органі, на яку впливає ця асана.

         До оздоровчих методів також належить метод самовиховання – психофізичне тренування. Психофізичне тренування організується з урахуванням науково обґрунтованої системи фізичної культури, психології та психотерапії. І медики, і психологи дійшли єдиної думки про роль нейрорегуляторних порушень у процесі розвитку хвороби і хворобливого стану під впливом нервово – емоційного напруження. Досить людині зіткнутися  з грубістю, витримати психоемоційне напруження, як усі зусилля, спрямовані на лікування чи запобігання захворювання, можуть бути безрезультатними.

         Психофізичне тренування допомагає відновити бадьорість духу і бажання прилучитися до регулярної фізкультури і творчої праці.

Організм людини створений раціонально, в ньому все взаємопов’язане і взаємозалежне. Кожен м’яз має свою суворо визначену функцію, повинен нести повноцінне навантаження і добре відпочивати. Від якісної роботи м’язів, як і інших органів, залежить нормальне функціонування всього організму. М’язова  бездіяльність у зв’язку з постійним нервовим напруженням пагубно впливає на здоров’ї людини.

         Одним з методів підвищення рухової активності і одночасно зниження емоційно – психічного навантаження є система спеціальних вправ на розтягування Суть цієї системи полягає в тому, що при розтягуванні різних частин і всього тіла в відповідних направленнях ми маємо чергування напруження і розслаблення в м’язах. При цьому, змінюючи силу і направлення, застосовуючи різні прийоми розтягування, ми можемо задіяти багато м’язів.

         Тому, на мою думку, в плани проведення фізичних занять необхідно включати нетрадиційні методи зміцнення здоров’я, вчити молодь самовихованню, різним методам оздоровлення та фізичного удосконалення в залежності від своїх фізичних можливостей і стану здоров’я.

rabocha_navchalna_programa_hirurgiya_akushery.pdf

rabocha_navchalna_programa_hirurgiya_feldshera.pdf

rabocha_navchalna_programa_medsestrynstvo_v_hirurgiyi.pdf